RABATTKOD: 10WATERY

-10% PÅ WATERY (MIN. 3 PRODUKTER)

00 00 00

ENDAST DENNA VECKA! [+1500 PRODUKTER]

Året 2018 med Watery.se – Sett ur Daniels perspektiv

Den 28 december nådde jag mitt personliga (ganska orealistiska) mål för Watery.dk för år 2018 - Ett mål jag satte den 24 december 2017 och sedan dess har kämpat dagligen för att uppnå. Målet var att ha 10 000 order under kalenderåret 2018. En ökning på flera hundra procent.

Tilbageblik på 2018 i Watery.dk – Fra Daniels stol
Innehållsförteckning

Att vi gjorde det är helt obeskrivligt för mig. Både för att det har krävt en seriös kamp att nå dit, men också för att det på ett bra sätt beskriver det stöd till Watery jag verkligen har känt här under 2018. Först och främst vill jag verkligen tacka för det. 

Och därför är jag också oerhört tacksam för varje enskild beställning. Var och en får mig att le lite :)

Men med det målet nått och beskrivet, vill jag egentligen ta er lite tillbaka genom året på Watery sett från mitt perspektiv som chefstränaren för TeamWatery och Watery. Vad ser jag som de största höjdpunkterna för Watery och kanske också lite om var Watery är på väg under 2019.

Först vill jag dock tacka de (centrala) vänner och samarbetspartners som dagligen gör en skillnad bakom kulisserna utan att nämnas och ser till att allt hänger ihop och Watery kan uppnå den höga tillväxt vi trots allt har upplevt:



- Mathias Bjørndal som under 2018 har programmerat vår nuvarande butik och dagligen förbättrar den ännu mer.
- Jonas Wiuff som under 2018 har gjort i stort sett allt grafiskt material på Watery, inklusive våra simplattor, flyers och nya badhanddukar.
- Mike Jensen för att se till att så många av er har kunnat hitta Watery när ni har sökt på "baddräkt" och många andra ord på Google
- Stefan Lave för att säkerställa att flest möjligt har kunnat hitta Watery i de organiska sökresultaten på Google.
- Mathias Johannesen (min lillebror) som packar alla era helgpaket så de kan vara ute redan på måndag
- Krestian Gelmark som har placerat produkter på lager från alla leverantörer
- Paw (min pappa) som har försäkrat att finanserna var under kontroll och för att vara den bästa sparringspartnern och Laila (min mamma) för att gång på gång hjälpa med städningen på lagret (och inte minst inventeringen av lagret) när jag själv har haft alldeles för många uppgifter

Därtill har vi under året också haft en rad praktikanter som jag också vill tacka för deras insats.

Utan er otvetydiga arbetsinsats för Watery skulle jag aldrig kunna leva ut min största dröm. TACK.

Men låt oss se tillbaka på 2018. Det var ju onekligen ett händelserikt år, där jag verkligen känner att Watery har blivit accepterat både inom branschen bland er 230,000 simmare i Danmark men också på den breda e-handelsscenen i Danmark.

 

Januari – Januari försäljning

Efter en överväldigande Black Friday och julförsäljning 2017, startade 2018 med en nästan lika vild Januari försäljning. Det tog upp nästan hela Januari.

Februari – Politiken och Daniel Skaaning 

I början av februari vaknade jag en morgon till nyheten om att de utländska webshopparna i hög grad vann marknadsandelar på bekostnad av oss danska och att politikerna under ledning av Brian Mikkelsen hade beslutat att upprätta ett e-handelscentrum som svar på detta. Jag var inte nöjd med detta då det egentligen bara är rättvisa marknadsvillkor som danska webshoppar behöver – inte kunskap. För det är helt enkelt omöjligt att matcha utländska priser på grund av en rad villkor. Det blev därmed den här kommentaren i Politiken.

I Februari gjorde vi också en överenskommelse med den danska OS-simmaren och rekordhållaren Daniel Skaaning att han skulle ta våra följare på Instagram med på hans träningsläger. Det samma gjorde vår TeamWatery-ambassadör Daniel Steen Andersen på sitt läger. Det blev mycket intressant och var en stor kvalitetsstämpel av Watery som webshop för oss simmare.

Mars – Simtävlingar och E-handel Danmark 2018

Alla fyra helger i mars var jag ute med vår stora simbutik vid olika simtävlingar. Verkligen kul att träffa många av er som troget handlar online i verkligheten. Vi var både i Kolding, Taastrup och Ikast.

Därtill var jag själv inbjuden på scenen till vår branschorganisation FDIH:s stora konferens E-handel Danmark i Århus för att prata om utvecklingen av Watery och vad jag hade gjort rätt. Verkligen kul att berätta vad jag hade lärt mig med Watery till +300 andra e-handlare.

April – Badmössor till Esbjerg, stöd av ”Simma Danmark runt”

Under året har vi levererat badmössor till över 50 danska simklubbar, men det var något speciellt att leverera Esbjerg Simklubbs tävlingsmössor som de skulle simma med vid det stora Danish Open.

Därtill stöttade vi Lars i hans vilda projekt ”Simma Danmark Runt” med all möjlig fantastisk badkläder och simutrustning som under sommaren skulle ge sig ut på en unik resa: Att simma hela vägen runt Danmark – något ingen hade gjort tidigare. Därtill samlade han under tiden in till överviktiga barn och deprimerade personer. Det var kul att stödja och att Waterys badmössor kom med på nationell TV på DR och TV2 samt i olika dagstidningar, det var bara en extra bonus.

I April slutade Watery också på framsidan av Ekstra Bladet online med en liten inspirationshistoria till andra unga om att bli entreprenörer. Under den första timmen den publicerades sattes besöksrekord någonsin på Watery med över 1,500 på sajten samtidigt. Det var rätt galet.

Maj – E-handelspriset, konfirmationer, Brasilien

För många står Maj i konfirmationernas tecken. Det gjorde det också för en av våra kunder. Här hade barnet önskat ett simtema för sin konfirmation och vi fick en lite annorlunda uppgift att göra 4 olika typer av badmössor: En typ med gästernas namn som inbjudan, en typ med konfirmandens namn till bordet, en typ med de enskilda deltagarnas namn som bordsplacering och sist men inte minst en speciellt designad badmössa som bara konfirmanden har i hela världen. Det var en ganska cool uppgift.

I mitten av maj var jag själv inbjuden till Brasilien av tidigare e-handelschef för bilka.dk tillsammans med fyra andra danskare för att hålla föredrag på en av världens största e-handelskonferenser ”Vtexday” med 14,000 deltagare. Återigen, helt surrealistiskt och ofattbart stort, men de vet redan vad Watery är i Brasilien om vi en dag expanderar dit. Men förutom mitt eget föredrag var det mest en resa där jag tog hem massor med inspiration till förbättring av Watery från cheferna bakom Bestseller, Asos.com, Netflix m.fl.

Strax efter min hemkomst från Brasilien, där Mathias för övrigt såg till att alla era paket fortfarande skickades ut i tid dagen efter beställning, blev Watery nominerat i två priser på E-handelsprisen som hålls av Föreningen för Dansk Internethandel. Nämligen till ”Årets enastående” och ”Bästa nya e-handelsföretag”. Här vann Watery som känt ”Årets enastående” och blev det 5:e bästa nya e-handelsföretaget efter ett stort prisutdelningsshow. Ytterligare en helt orealistisk upplevelse, som återigen bekräftade mitt hårda arbete med Watery. Vill ni läsa mer om detta skrev jag detta inlägg tillbaka i maj.

Juni och Juli – En massa försändelser

Under juni och juli låg fokus på att hantera en ökande mängd av försändelser eftersom danskarna i den heta värmen i extra grad behövde bikinis och badshorts. Så det var det som de två månaderna i stora drag gick åt.

Augusti – Höstkollektioner

I slutet av augusti kom de efterlängtade höstkollektionerna från först Arena, sedan Speedo och sist Funkita/Funky Trunks hem. Det innebar att det på en vecka lades upp nästan 400 nya produkter med olika fantastiska badkläder.

September – Watery 3.0

Den förbättring som under 2018 upptog mest av min tid och intresse var ett projekt som Mathias och jag sjösatte de första tankarna till i slutet av januari.
Bakgrunden var att vi från start hade byggt Watery på en mall i butikssystemet eftersom det var billigare inledningsvis, men detta började ge större och fler problem i takt med att jag önskade fler funktioner och det kom en ökande mängd produkter och besökare.
Så vi valde att börja helt från början och koda om hela sidan från grunden. En uppgift som var större än först förväntat, eftersom jag fortsatte att komma med nya funktioner som också skulle implementeras.
Så den första deadlinen i maj blev snabbt flyttad gång på gång tills vi hamnade här i september. Men då var plattformen också klar.
Idag kan jag se tillbaka på den bästa strategiska investeringen hittills – både eftersom jag kan se på siffrorna att ni uppskattar butikens nya funktioner och enkelhet, men också de synpunkter jag faktiskt får i chat och efter köp. Det är lika fantastiskt varje gång.
Nåväl, men hela september gick åt till att en gång för alla färdigställa det sista.

Oktober – 2-årsdag, videoinspelningar, selfmade, nya affischer

Oktober började starkt med en överväldigande 2-årsdag för Watery. Här slog vi det tidigare omsättningsrekordet på en dag från Black Friday året innan. Det var häftigt.

Sedan stod det på fortfarande lite hemliga videoinspelningar med Watery-ambassadör Rasmus Udbye och Krestian. Jag har nämligen ett mål om att förmedla ännu mer av min och våra ambassadörers kunskap om våra många simprodukter till er på ett lätt och smältbart sätt – och här kommer video spela en central roll. Inspelningarna gjordes både i vatten och på land. Detta blir klart förmodligen under januari i år, men se en liten förhandstitt därifrån här.

Under oktober kom också ett annat företag, Lunarway, med en tävling för entreprenörer vid namn Selfmade. För detta gjorde de en rad videor om andra entreprenörer, inklusive Watery.

I slutet av oktober blev Jonas också klar med de senaste simaffischerna. Och de har redan blivit en succé nu till julen, där en del av de nya redan håller på att säljas slut igen. Det bekräftar för mig att Watery ska fortsätta att utveckla nya och annorlunda produkter, som inga andra simshoppar har. Så det kommer mycket mer av nästa år.

November – Black Friday, 60 ambassadörer

November präglades 100% av Black Friday. Det är en riktig festdag för alla webshoppar som Watery och förmodligen min personliga favoritdag på året. Och det utvecklades snabbt till den överlägset största dagen i Waterys historia – både mätt på besökare på shopen, antal beställningar och telefonen och livechatten glödde hela dagen. Vi nådde knappt 1,000 beställningar på de 24 timmarna – vilket också innebar att 10 unga killar packade era många beställningar nästan 12 timmar i rad långt in på natten. Ett litet ”roligt” påpekande från dagen är att jag av misstag sänkte priset på en simväska från normalt 469 till 124 kr istället för de planerade 248 kr. Felet upptäckte jag 10 minuter senare – men då var alla 26 väskor i den färgen redan sålda. Någon fick en riktigt billig julklapp där, va.

Något annat som också gjorde detta möjligt var att nästan 60 av de bästa simmarna hade gått med på att göra lite reklam för Watery dagarna innan. Det var häftigt att uppleva det stöd Watery fick från så bra och respekterade simmare. Med den kampanjen nådde Watery nästan 70,000 simmare, inläggen fick tillsammans 5,400 likes och 11,000 personer besökte Waterys Instagram-profil.

December – Jul

Ja, i december blev det inte riktigt tid till annat än att se till att era beställningar kom ut blixtsnabbt och före julafton. Och det var också det viktigaste. Allt levererades i tid, men det är ingen hemlighet att det på kontoret överallt låg uppackade kartonger, paketsedlar, bortlagda produkter osv. Men det såg ni självklart inte. Allt som allt blev december ännu en rekordmånad precis som alla de 11 föregående.

Men inte bara höjdpunkter

Sammantaget, när jag ser tillbaka på det ovanstående som har hänt med Watery under 2018, är jag ganska nöjd med det jag planerade upp till året. Övergripande har det varit ett år med fokus på att även nå ut till den bredare simmaren, där jag har valt att investera en hel del pengar och inte minst timmar på att skapa en riktigt bra grund för 2019 och framåt.

Dock har det också varit allt annat än bara höjdpunkter och det tycker jag är viktigt att belysa. Jag skulle nämligen kunna nämna lika många inte lika bra episoder som ovanstående bra saker, men dessa episoder tas naturligt internt och är därför svåra att nämna. Dock kan jag nämna att jag till exempel beställde lite för många varor samtidigt i augusti, eftersom särskilt ett av märkena visade sig inte sälja som väntat och vi därmed brände in för mycket i förhållande till likviditeten (men det är som tur är löst nu). En annan sak var att 2018 också blev året då Waterys direkta konkurrenter verkligen också fick upp ögonen för Watery – på både gott och ont. De verkade hellre vilja fokusera på Watery istället för sin egen verksamhet, men det bestämmer de ju själva. Det har åtminstone gjort min personliga hunger för att ge er som kunder i Watery en långt, långt bättre kundupplevelse, så att ni inte ens överväger andra butiker när det gäller simutrustning och badkläder. Är det en överenskommelse, bara du och jag emellan? ;)

 

Vad händer 2019?

Så nådde vi till slutet av 2018, för övrigt imponerande om du fortfarande är med, men nu blev det också dags att kika lite in i 2019. Ett år jag ser väldigt mycket fram emot.

Grundläggande kommer jag att fokusera på samma initiativ som 2018 – Mer kunskap om våra produkter ut till er genom video och text, dagligt fokus på att förbättra din upplevelse på webbshoppen samt inte minst bättre och snabbare service på chat, mobil och email.

Därtill kan jag också avslöja att jag i hemlighet under de senaste 3 månaderna har förberett så att Watery under Q1 kan öppna i både Sverige och Norge, så att resten av Skandinavien också kan dra nytta av oss.

Jag hoppas innerligt att du fortfarande vill vara med på resan – jag är mer redo än någonsin för att ge dig en kundupplevelse utöver det vanliga!

Daniel Johannesen,
TeamWatery chef

Rekommenderas för ditt köp

32% köper dessa produkter tillsammans med din kundvagn

Stäng
  • Sökresultat
  • Produkter

Sökresultat

    Inga resultat för ""

    Fråga vår kundservice

    Ring till oss

    08 446 888 34

    Skriv till oss

    kundservice@watery.se

    Öppningstider

    Mån-Fre: 08-22 / Lör-Sön: 10-22

    Chatta med oss

    I höger hörn